Onnistuneet Päiväunisiirtymät


Kirjoitimme Uniblogiimme hetki sitten jutun nimeltä "Taas joku vaihe!", eli kuinka lapsesi unen kehitys saattaa välillä tuntua yhdeltä vaiheelta toisen perään. Sama fiilis on monella myös päiväunien suhteen; Juuri kun pääset kärryille tämän hetkisestä päiväunirytmistä, muuttuukin se jo taas, argh...

Mitä nämä vaiheet oikein ovat, ja miten navigoida päiväunien viidakossa?

Lapsesi päiväunirytmin kehitykseen vaikuttavat kaksi tekijää: Päiväunisiirtymät, eli ikäkaudet jolloin lapsesi päiväunen tarve vähenee, sekä unitaantumat, eli unen hetkelliset takapakit, jotka näkyvät yöunien lisäksi usein voimakkaasti myös päiväunissa.

Tässä julkaisussa keskitymme päiväunisiirtymiin, mutta unitaantumien osalta on kuitenkin hyvä mainita, että vaikka taantumat usein saatetaankin sekoittaa päiväunisiirtymiin (kts alla), vähenee lapsesi päiväunen tarve todellisuudessa harvoin taantuman yhteydessä, useimminkin päinvastoin. Älä siis anna taantumien (4kk taantuma, 9-12kk taantuma, 1,5-2v taantuma) turhaan sekoittaa päiväunianne!

Sitten niihin päiväunisiirtymiin: Lapsesi vuorokausirytmi, mukaan lukien päiväunet, kypsyvät noin 4 kuukauteen mennessä. Sitä ennen päivärytmissä on vielä luonnollista vaihtelua, ja päiväunien määrä sekä kesto saattavat vielä jonkin verran vaihdella. Isoimmat päiväunisiirtymät tapahtuvat keskimäärin 6-8kk, 14-18kk sekä 2,5-3v kohdalla. Tällöin lapsesi uen tarve päivän aikana vähenee, ja hän on "valmis" siirtymään kolmista kaksiin uniin, kaksista yksiin uniin, ja lopulta luopumaan päiväunista kokonaan. Sanomme "valmis", sillä itse asiassa päiväunien väheneminen on iso harppaus lapsellesi, ja aina päiväunisiirtymät eivät mene täysin kivuttomasti. Myös sana "siirtymä" on hyvin kuvaava, sillä lapsesi saattaa hyvin tehdä päiväunisiirtymää pidemmän aikaa, nukkuen välillä 3 ja välillä 2 unet, joskus jopa muutaman kuukauden ajan.

Miten selvitä päiväunisiirtymistä?

Miten selvitä hengissä päiväunisiirtymistä, ja ilman että siirtymät heijastuvat lapsesi yöuniin? Tärkeintä on toki ensin varmistaa, että kyse on todella päiväunisiirtymästä, eikä esim. unitaantumasta. Mm. 9-12kk unitaantumassa lapsesi saattaa taistella päiväunia vastaan todella sitkeästi, vaikkei todellisuudessa vielä olisikaan valmis toisista unista luopumaan. Liian aikainen siirtymä johtaa nimittäin herkästi yliväsymyksen kierteeseen, joka osaltaan saattaa sitten vaikuttaa myös illan nukahtamiseen, yöuniin tai aikaisiin aamuherätyksiin. Tarkkana siis taantumien kanssa!

Tämän lisäksi suosittelemme, ettei siirtymien kanssa kannata kiirehtiä: Kuten sanottu, on päiväunien väheneminen lapsellesi iso askel, hetki sitten hän nukkui vielä suurimman osan päivästä! Siksi, ennen päiväunien poisjättämistä voi unisiirtymää hyvin alkaa ensin ennakoimaan päiväunien kestoa lyhentämällä, ja tarkkailla kuinka tämä vähentäminen vaikuttaa lapseesi.Lyhennä päiväunia vaikkapa 10-15 minuuttia kerrallaan, ja seuraa miten kyseisten päiväunien lyhentäminen vaikuttaa muille unille nukahtamiseen ja niiden pituuteen, mahdollisiin nukahtamistaisteluihin, yöuniin tai aikaisiin aamuihin. Pienin askelin siirtyen siis, jos mahdollista!

Joskus lapsi saattaa kuitenkin itse hoitaa siirtymän vauhdikkaammin, eikä vanhaan ole enää paluuta. Tai sitten pidempi siirtymä ei käytännön syistä olen mahdollinen, kuten esim. päiväkodin tai hoidin aloituksen yhteydessä. Tällöin on tärkeintä tarkkailla lastasi ja hänen väsymystään, ja tarjota joko pieniä tehotorkkuja tai aikaistaa tarvittaessa nukkumaanmenoa tilapäisesti, kunnes lapsesi ehtii tottua uuteen päivärytmiin.

Muista myös ns tasauspäivät, kuten esimerkiksi viikonloput hoitoa aloitellessa, jolloin lapsesi saa nukkua päivällä hieman enemmän ja tasata mahdollista univajettaan, jos lapsesi on selkeästi siirtymästä ja uudesta rytmistä vielä väsynyt.

Tsemppiä kaikille päiväuniviidakkoon!




1,035 katselukertaa

 

Sleepy, Lasten lempeä unikonsultointi

Suomen ensimmäinen sertifioitu Baby Sleep Consultant -yritys

Uniliiton jäsen

Imetyksen tuki ry jäsen

 

Puhelin: 050 533 6117

                 050 476 7878

Sähköposti: info@sleepy.fi

Seuraa myös univinkkejämme: 

Facebook: UnikonsultointiSleepy

Instagram: sleepy.fi

Autamme perhettäsi paremmille unille, lempeästi!

© 2020 Sleepy