Taas joku vaihe!

Lapsesi kehityksessä tapahtuu paljon ensimmäisten vuosien aikana, ja välillä saattaa tuntua että koko nukkuminen on vaihetta vaiheen perään; Juuri kun unet hetkellisesti helpottavat, tapahtuu jotain ja tuntuu että olette taas täysin lähtöpisteessä…

Seuraavassa avuksesi muutamia yleisimpiä syitä unten tilapäiseen tai pysyvään pirstaloitumiseen.


UNITAANTUMAT

Lapsesi käy läpi useamman unitaantuman ensimmäisen 2 vuoden aikana: 4 kuukauden unitaantuma, 12 kk taantuma (joka saattaa osalla ajoittua jo 8-9kk kohdalle), sekä 2 vuoden unitaantuma (osalla jo 1,5 vuoden kohdalla). Taantumat heijastuvat usein niin päivä- kuin yöuniinkin, ja saattavat kestää useamman viikon, niiden aikana vanhempien kärsivällisyys on todella koetuksella. Olettaen että lapsesi unen rakennuspalikat ovat kohdillaan ennen taantumaa, ovat unitaantumat onneksi kuitenkin tilapäisiä ja ohimeneviä, lukuun ottamatta 4kk unitaantumaa, joka on pysyvä muutos lapsesi unen kehityksessä.

UUDET MOTORISET TAIDOT JA KEHITYSASKELEET

Lapset jäsentävät yön aikana päivällä oppimaansa, ja niinpä uudet motoriset taidot tai kehitysaskeleet heijastuvat useimmiten myös tilapäisesti uneen. Uusia taitoja, kuten kääntymistä, ryömimistä, konttaamista tai pystyyn nousemista, harjoitellaan yleensä keskiyön jälkeen, ja nukahtaminen tuppaa viemään tavallista enemmän aikaa, kun lapsi ei harjoittelultaan raaskisi rauhoittua. Uuden taidon myötä saattaa myös välillä olla että aikaisempiin unirutiineihin on tarvetta tehdä muutoksia, vanhat rauhoitus- tai nukutuskeinot eivät ehkä enää toimikaan liikkuvaisemmalle lapselle.

Kts myös aikaisempi blogikirjoitus Eroahdistukseen liittyen.

MUUTOKSET

Yhtä lailla kuin me aikuisetkin, reagoivat lapsemmekin luonnollisesti muutoksiin ja uusin tilanteisiin; Sisaruksen tulo, hoidon aloitus, uudet ympäristöt ja ihmiset (kuten nyt kesällä lomaillessa), saattavat kaikki hetkellisesti näkyä nukahtamistaisteluina, levottomampina yöunina tai vaikkapa aikaisina aamuherätyksinä. Tällöin kannattaa muistaa että rutiinit luovat turvaa, ja varata riittävästi aikaa rauhoittumiselle ja läheisyydelle.

SAIRASTELUT

Sairasteluista tuskin tarvitsee mainita sen enempää, vatsavaivat, hampaat, nuhat yms ovat meille vanhemmille valitettavan tuttuja unien sekoittajia… Kun lapsi sairastaa, on hänen tärkein tehtävänsä levätä ja parantua, ja usein sairastelut saatavat vaatia hieman korjausliikkeitä lapsen taas tervehdyttyä Nyrkkisääntönä: Jos sairastelu vaivaa lastasi myös päivällä, vaivaa se häntä todennäköisesti myös yöllä. Jos taas lapsesi on tyytyväinen ja hyväntuulinen päivällä, mutta levoton yöllä, voi olla että yölevottomuuteen saattaa olla muitakin syitä kun mahdollinen sairastelu.

KASVAVA LAPSI

Välillä lapsemme saattavat olla valmiimpia ottamaan seuraavan askeleen nukkumaan opettelussaan kuin ehkä ajattelemmekaan; Jos aikaisemmat iltarutiinit tai nukutuskeinot eivät yhtäkkiä enää toimikaan, voi tämä olla lapsen tapa viestiä meille, ettei esim syliin nukuttaminen tai vieressä istuminen enää välttämättä rauhoitakaan häntä, vaan päinvastoin, ja hän saattaisikin kaivata hieman enemmän tilaa unen etsinnälleen. Kuuntele siis myös lapsesi viestejä, ja uskalla edetä hänen tahtisesti nukkumaan opettelussanne.


Ja vielä viimeisenä: Taantumia ja takapakkeja on tutkittu paljon, ja mitä paremmassa kunnossa lapsesi unihygienia ja -rutiinit, ruokavalio, päivärytmi ja -unet sekä itsenäisen unen taito ovat, sitä paremmin lapsesi on myös valmistautunut mahdolliseen ”vaiheeseen”, ja sitä vähemmän hänen unensa häiriintyvät. Iso osa konsultaatio-asiakkaistamme saattaa esimerkiksi seurantajaksomme aikana oppia konttaamaan tai kävelemään, saada ensimmäisen hampaan tai oppia ensimmäiset sanansa, ilman että tämä vaikuttaa mitenkään heidän uniinsa; Koskaan ei siis ole liian myöhäistä aloittaa nukkumaan opettelua, ja itse asiassa, mitä nopeammin opettelun aloitat, sitä helpommalla pääset!



2,028 katselukertaa

 

Sleepy, Lasten lempeä unikonsultointi

Suomen ensimmäinen sertifioitu Baby Sleep Consultant -yritys

Uniliiton jäsen

Imetyksen tuki ry jäsen

 

Puhelin: 050 533 6117

                 050 476 7878

Sähköposti: info@sleepy.fi

Seuraa myös univinkkejämme: 

Facebook: UnikonsultointiSleepy

Instagram: sleepy.fi

Autamme perhettäsi paremmille unille, lempeästi!

© 2020 Sleepy