Sleepyn päiväunivinkit: Kohti parempia päiväunia

Oikea päivän rytmitys on hyvien yöunien selkäranka, ja päiväunilla on myös tärkeä merkitys lapsesi kasvulle ja kehitykselle. Päiväunien merkitystä on tutkittu paljon, ja yli 30 minuuttia kestävän päiväunet edistävät palautumisen ja solujen uudistumisen lisäksi myös esim. uusien taitojen oppimista sekä lapsesi tunnesäätelyä. Eikä pienestä päivittäisestä hengähdystauosta ole mielestäni haittaa meille vanhemmillekaan! Seuraavassa muutama päiväunivinkki sinulle, joka työstät parhaillaan päivärytmitystä.


VINKKI 1: UNIYMPÄRISTÖN VALINTA

Mieti alkuun missä toivoisit että lapsesi nukkuisi päiväunia pitkällä tähtäimellä, ja kannusta häntä sitten niin nukahtamaan kuin nukkumaankin täällä. Vastasyntynyt nukkuu ensimmäiset päivänsä lähes missä

tahansa, mutta jo 6 viikon jälkeen uniympäristön merkitys alkaa korostua myös päiväunilla, ja unet kiittävät ennakoivuudesta sekä jatkuvuudesta. Päiväuniympäristöjä ei siis kannata vaihdella päivittäin tai liian herkästi, vaan mieluummin valita lapsellesi sellainen uniympäristö, jossa toivot hänen nukkuvan myös hänen kasvaessaan, ja joka toimii myös oman ja muun perheesi arjen kannalta. Näin teet niin nukahtamisesta kuin unenkin jatkamisesta helpompaa lapsellesi!


VINKKI 2: KIINTEÄ RYTMI PÄIVÄÄN

Kun olet valinnut lapsellesi unia tukevan päiväuniympäristön, johon haluat kannustaa lastasi sekä nukahtamaan että nukkumaankin, on aika miettiä rytmitystä:

Vastasyntyneen päiväunien vielä kypsyessä päiväunien pituus ja ajoitus vaihtelevat luonnostaan, ja pienemmän vauvan kanssa kannattaakin alkuun keskittyä ensin kiinteän nukkumaanmeno- sekä heräämisajan löytämiseen sekä iän mukaisiin hereilläoloaikoihin.

Viimeistään 4 kuukauteen mennessä (tai mieluiten jo vähän aikaisemminkin, jottei 4kk unitaantuma iskisi

ihan yhtä kovaa), kannattaa päivään kuitenkin alkaa etsiä kiinteää, päivästä toiseen toistuvaa rytmitystä. Muista tällöin lapsesi luonnolliset päiväuni-ikkunat, jotka asettuvat 9-10 sekä 12-13 välille, sekä unipaine; Suunnittele lapsesi hereilläoloajat niin, ettei hän ehdi yliväsyneeksi, mutta että unipainetta kertyy kuitenkin riittävästi seuraavaa päiväunta sekä illan nukkumaanmenoa varten.

Päivärytminäkemyksiä on todella paljon erilaisia; keskipitkä keskipitkä, lyhyt pitkä lyhyt, pitkä lyhyt lyhyt. Jos aihe kiinnostaa, löytyy verkkovalmennuksistamme toimivia, hyviä yöunia sekä lapsesi vuorokausirytmiä kunnioittavia esimerkkiaikatauluja 6 viikosta 2 vuoteen saakka.


VINKKI 3: MIETI LAPSESI


UNIASSOSIAATIOITA

Kun olet löytänyt lapsellesi sopivan uniympäristön ja kiinteän päivärytmin iänmukaisine hereilläoloaikoineen, pohdi vielä viimeiseksi lapsesi uniassosiaatioita;

Lapsesi unisykli on noin 45-50 minuutin pituinen. Vauvamme kasvaessa toiveenamme on että hän oppisi vähitellen jatkamaan myös päivisin unta syklistä toiseen ilman avustustamme. Tämä taito ei kuitenkaan aina tule itsestään (oikeastaan melko harvoin...). Moni vauvoista herää joko 30 tai 45 minuutin päästä nukahtamisesta, selkeästi vielä väsyneenä ja usein itkuisena, onnistumatta kuitenkaan jatkamaan uniaan. Argh, ihanat torkku-unet eli catnaps...

Torkku-unet kuuluvat vielä monen vastasyntyneen päivään päiväunien kypsyessä, mutta kannustan sinua kuitenkin aikaisemmin mainitsemani uniympäristön sekä oikeain ajoituksen lisäksi pohtimaan miten lapsesi nukahtaa? Jos lapsesi nukahtaa päiväunille avustettuna, esim vaunujen liikkeeseen, syömiseen tai heijaamiseen, on unen jatkaminen ja syklistä toiseen siirtyminen ilman apuja todennäköisesti vielä vaikeaa. Mieti siis, ovatko ne olosuhteet joissa lapsesi nukahtaa samat joista hän seuraavan kerran havahtuu sykliä vaihtaessaan?


Ja vielä viimeisenä: Koska unipaine on päivällä huomattavasti iltaa pienempi, ja 45-50 minuutin unisyklit lapsellesi luonnollisia, ovat päiväunihaasteet yksi sitkeimmistä työstettävimmistä. Kärsivällisyyttä siis! Joskus edessä voi pitkään jatkuneiden päiväunihaasteiden osalta olla myös päiväunikoulu, tästä lisää mm. verkkovalmennuksissamme!




1,345 katselukertaa

 

Sleepy, Lasten lempeä unikonsultointi

Maria Österberg

Suomen ensimmäinen sertifioitu Baby Sleep Consultant

Suomen uniliiton jäsen

 

Puhelin: 041 3194260

Sähköposti: maria@sleepy.fi

Seuraa myös univinkkejäni: 

Facebook: UnikonsultointiSleepy

Instagram: sleepy.fi

Autamme perhettäsi paremmille unille, lempeästi!

© 2019 Sleepy